Štvorkolesový kúsok, ktorý vám určite nemusíme predstavovať. Bugatti Veyron je do dnešného dňa považované za prelomové vozidlo modernej doby a francúzskej automobilke otvorilo dvere do sveta.

Ak sa vrátime do roku 2005, v tom čase bol tento legendárny kúsok najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom vôbec a dosahoval až 407 km/h. Postupom času sa, samozrejme, jeho rýchlosť zlepšovala a výrobcovia na svetlo sveta priniesli niekoľko exkluzívnych limitovaných modelov.

Takéto niečo neostalo bez povšimnutia, kedy v roku 2013 prišiel zápis do Guinnessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie vozidlo s rýchlosťou až 430 km za hodinu. Samozrejme, v porovnaní s Chironom je to málo, ale práve Veyron položil moderné základy automobilky Bugatti a ich aktuálnej dominancie… Ale ako to celé začalo?

Bugatti Veyron 2015
Zdroj: hushhush.com

Hyperauto Bugatti Veyron a jeho príbeh

Pri príležitosti osláv 15. výročia vzniku Bugatti Veyron sa automobilka rozhodla vyrozprávať príbeh, ktorý stojí za vznikom tohto hyperauta. Celé sa to začalo náčrtom Ferdinanda Karla Piëcha, nadaného inžiniera a dlhoročného generálneho riaditeľa a predsedu koncernu Volkswagen, pri jazde na japonských cestách medzi Tokiom a Nagojou.

Motor mal byť 18-valcový, s použitím troch VR6 vzájomne posunutých o 60 stupňov. Výtlak mal byť 6,25 litra a dodávať mal autu až 550 koní. V tom čase sa písal rok 1997 a zostrojiť niečo také bolo oveľa náročnejšie a komplikovanejšie, ako si o tom len prečítať na kúsku papiera. Celú situáciu ozrejmil aj prezident automobilky Bugatti Stephan Winkelmann:

“Myšlienka vynikajúceho inžiniera Ferdinanda Piëcha v roku 1997 bola dôkazom skvelej mysle. Popri neuveriteľnej koncepcii výkonného motora bol aj hnacou silou pri vzkriesení značky Bugatti a dostal ju na pôvodné miesto, do francúzskeho mesta Molsheim.” 

Bugatti Veyron 1998
Bugatti EB 118 z roku 1998; zdroj: wikipedia

Prvý prototyp Bugatti EB 118 prišiel v roku 1998

Tento kúsok bol predstavený na autosalóne v Paríži v roku 1998. Exteriér vozidla navrhol Giorgetto Giugiaro so spoločnosti Italdesign – 18 valcov, hliníkový priestorový rám a pohon všetkých kolies. To však nestačilo a už o necelý rok prišla automobilka s druhým koncepčným vozidlom EB 218. Model sa pýšil luxusným interiérom v kombinácii použitia najkvalitnejšej kože a dreva.

Na rad prišla aj tretia koncepcia, ktorá sa premiérovo ukázala vo Frankfurte v roku 1999. Tento model pomenovali ako EB 18/3 Chiron, na počesť bývalého závodníka značky Bugatti a viacnásobného víťaza Grand Prix Luisa Chirona. Neskôr sa dostavil aj štvrtý prototyp EB 18/4 Veyron a predstavený bol na autosalóne v Tokiu v tom istom roku.

Bugatti Veyron 2005
Zdroj: motorauthority.com

Nové storočie, nové Bugatti Veyron

V septembri 2000 bol v Paríži predstavený Bugatti EB 16.4 Veyron, ktorý prešiel niekoľkými zmenami. Výrobca vymenil 18-valcový motor a nahradil ho motor W16-valec, ktorý bol pre dané vozidlo lepším variantom.

Zlom prišiel v roku 2001, kedy automobilka oznámila sériovú výrobu hyperauta s výkonom až 900 konských síl. Špecifikácie ukázali zrýchlenie na 99 km/h za 2,5 sekundy. A táto verzia bola do roku 2005 upravená už len minimálne.

Ako teda môžeme vidieť, Bugatti Veyron si pred oficiálnym vydaním prešiel naozaj dlhou a náročnou cestou, ale za akú cenu? Oplatilo sa dlhé roky vyvíjať a pracovať na jednom kúsku? Samozrejme, že áno a dnes hyperauto značky Bugatti pozná snáď každý. Tak ako už aj vy poznáte jeho príbeh, ak ste sa dostali až k týmto slovám. Na záver prajeme ešte raz všetko najlepšie k 15. výročiu a veľa síl do ďalších dní.

Čo hovoríte na príbeh hyperauta Bugatti Veyron? Radíte aj vy tento kúsok medzi legendy? O vaše názory sa s nami môžete podeliť v sekcii komentárov.  

Zdroj: motor1.com

Tagy:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.