Benzín 95 na Slovensku končí

Niektorých slovenských vodičov čaká nepríjemné prekvapenie. Ako informuje portál Pravda, z dôvodov tlaku Európskej únie na ekológiu ikonický benzín 95 na Slovensku končí. Nahradí ho novší benzín E10, ktorý môže potenciálne spôsobiť veľké problémy.

Bol schválený zákon, ktorý vraví, že benzín na slovenských čerpacích staniciach nesmie obsahovať menej ako 9 % bioetanolu. Platiť začne od 1. januára 2020. Ak spoločnosti nariadenie nedodržia, hrozia im vysoké pokuty a problémy spojené s tým. Benzín 95 s označením E5 nespĺňa normy, ktoré čoskoro prídu od platnosti, nakoľko podiel bioetanolu na určite množstvo je len zhruba 5 %.

Zákon schválila Národná rada Slovenskej republiky na impulz smernice Rady Európskej únie o ochrane životného prostredia, ktorá dávnejšie určila, že členské krajiny musia znížiť uhlíkovú stopu v palivách pre dopravu v porovnaní s rokom 2010 o 6 %.

benzin
Zdroj: techbyte.sk

Nový benzín E10

Náhradou benzínu 95 sa stáva nový benzín E10, ktorý obsahuje vyššiu zložku bioetanolu.

Táto biozložka sa vyrába alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu. Výroba paliva by tak mala podporiť lokálne poľnohospodárstvo. V prípade Slovenska by mal prísť nárast v množstve pestovanej kukurice. Ako však podotkol portál Pluska, uhlíková stopa paliva bude síce nižšia, no rast poľnohospodárstva ekológii taktiež nepomáha.

Viaceré organizácie údajne upozorňujú na tento problém.

Vyššie výdavky na výrobu taktiež pravdepodobne zaistia vyššiu cenu benzínu E10 oproti “starému” benzínu 95.

Za zmienku tiež stojí, že Slovensko nie je prvou krajinou EÚ, ktorá sa rozhodla zaviesť povinnú distribúciu benzínu E10 miesto menej ekologickej E5 varianty (benzínu 95). V Nemecku si vodiči zmenou prešli už v roku 2011, pričom vďaka daňovým úľavám bol dokonca lacnejší ako ten starší. Motoristi z neho však mali obavy – nedôverovali mu, nakoľko jeho používanie v starších autách mohlo viesť k poškodeniu motora.

Nemci tak netankovali lacnejší a ekologickejší variant, ale väčšinou zvolili 100-oktánové palivo, ktoré neobsahuje žiadnu biozložku.

Obavy nemeckých vodičov ohľadom poškodzovania motorov boli založené na faktoch, no neboli plne opodstatnené. Drvivá väčšina áut mladších ako 15 rokov nemá problém s palivom E10. Stále tu však sú modely, s ktorými by ste nový benzín tankovať nemali. Za zmienku stoja napríklad niektoré varianty Volkswagen Golfu vyrábané do roku 2006 či potenciálne aj Škoda Felicia.

Zoznam áut, ktoré by nemali tankovať benzín E10, pripravil magazín Auto Bild.

Zdroj: pravda.sk, pluska.sk

Tagy:
About the Author

Life isn't as serious as it seems.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *